Olimme miehen kanssa laululeirillä. Miehelle kerta oli ensimmäinen, minä olen viihtynyt siinä porukassa jo useampaan kertaan. Seurakunta on sekalainen: joku ei alunperin osannut laulaa lainkaan, toinen ehkä osaisikin, mutta ei koskaan uskaltanut. Nyt opettelemme avaamaan suumme ja päästämään ääntä ulos. Ei haittaa, vaikka menee väärin. Kukaan ei naura, yritetään uudelleen. Kurssi on itselleni sekoitus äänenhuoltoa ja terapiaa. Suostumista siihen, että ei osaa eikä ole hyvä; saa laulaa omalla äänellä.

Miksi pitää aina elää niin varman päälle? Suostua (tai uskaltautua) tekemään vain niitä asioita, jotka tietää osaavansa? Puhua vain silloin, kun varmasti tietää olevansa oikeassa? Kuinka tärkeää minulle on se, mitä muut ajattelevat, miltä muiden mielestä näytän? Onko se tärkeämpää kuin se, mitä itse tahdon olla ja tehdä? Todella vahva on mielestäni se, joka uskaltaa olla avoimesti huono siinä, missä ei vielä ole hyvä; kysyä sitä, mitä ei vielä tiedä; myöntää olleensa väärässä. Se on aluksi pelottavaa, mutta antaakin yllättäen voimaa. Elämä muuttuu rikkaammaksi ja samalla - kummallista kyllä - kevyemmäksi.

*******

Abbiamo participato al corso del canto di quattro giorni. Per il mio marito questa era la prima volta, ma io mi ci sono trovata anche qualche volta prima. Nel nostro gruppo ci sono state diverse storie: qualcuno non ha proprio saputo cantare giá dal´inizio, l´altra forse ha sempre avuto una voce bellissima, ma non lo sa, manca il coraggio di usarlo. Noi stiamo imparando di aprire la bocca e lasciare la voce uscire. Fa niente se sbaglio. Nessuno mi ride, posso provare di nuovo. Per me il corso é un misto tra la cura per la voce e la terapia. Accettare il fatto che non so e non sono poi cosi brava; posso cantare con questa voce che ho.

Perché si deve sempre vivere sul sicuro? Accettare (oppure aver coraggio) a fare solo le cose che sicuramente sa? Parlare solo quando si é convinta di avere ragione. Quanto sia importante per me cosa pensano gli altri, come mi vedono? É piú importante di quello che voglio essere io, di che cosa voglio fare io? Penso che uno é diventato veramente forte quando ha il coraggio di fare male quello che non sa fare bene; chiedere ad alta voce quello che non sa; ammettere di aver avuto torto. Prima ti fa paura ma poi ti sorprende dandoti la forza. La vita diventa piú ricca e nello stesso tempo - stranamente - anche piú leggera.